Es computen només períodes d’activitat en el càlcul de la indemnització en contractes fixos discontinus
4 juliol 2025 · Vilar Riba
La eventual indemnització per acomiadament dels treballadors fixos discontinus s'ha de calcular sobre la base dels períodes d'activitat, en els quals la persona treballadora hagi prestat efectivament serveis, i no s'han de computar els períodes d'inactivitat o entre campanyes. Aquesta és la decisió que ha pres el Tribunal Suprem en una recent sentència emesa el 20 de maig de 2025, confirmant la seva doctrina anterior en aquesta qüestió que no es veu alterada per altres resolucions del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).
L’òrgan judicial europeu havia dictaminat que calia tenir en compte tot el temps del contracte (inclosos períodes d’inactivitat) a efectes de drets econòmics i de promoció professional, criteri que el Suprem resol que no és aplicable en la qüestió del càlcul de la indemnització. A continuació fem un resum d’aquesta rellevant resolució de l’Alt Tribunal.
Antecedents
La sentència resol el cas d’un treballador fix discontinu, que va ser acomiadat i va reclamar la improcedència de l’acomiadament i la corresponent indemnització. El debat principal gira entorn de com s’ha de calcular la indemnització per acomiadament improcedent d’aquest tipus de treballadors: si només s’han de computar els períodes efectivament treballats (períodes d’activitat) o també els períodes d’inactivitat (entre campanyes).
Fonaments jurídics
El Tribunal Suprem, seguint la seva doctrina consolidada i la jurisprudència del TJUE, distingeix entre el còmput de l’antiguitat a efectes retributius i de promoció professional (on sí que es computa tot el temps de relació laboral, incloent-hi la inactivitat) i el còmput per a la indemnització per acomiadament, on només cal tenir en compte els períodes efectivament treballats.
Argumentació clau:
Art. 56.1 ET: La indemnització per acomiadament improcedent es calcula en funció dels anys de servei, però només es consideren els períodes en què el treballador ha prestat serveis efectius.
No discriminació: El règim indemnitzatori no discrimina el treballador fix discontinu, ja que la indemnització es calcula igual que per a un treballador fix a temps complet que hagi treballat el mateix nombre de dies.
Doctrina del TJUE: La jurisprudència europea que permet computar la totalitat de la relació laboral per a complements retributius (com triennis) no és aplicable al càlcul de la indemnització per acomiadament.
Decisió
El Tribunal Suprem estima el recurs de l’empresa, casa i anul·la parcialment la sentència del TSJ d’Andalusia i confirma la del Jutjat Social, establint que la indemnització per acomiadament dels treballadors fixos discontinus s’ha de calcular només sobre la base dels períodes d’activitat, és a dir, els efectivament treballats, i no sobre la totalitat dels anys naturals de la relació laboral.
Conclusió
Aquesta sentència reforça la doctrina que, a efectes indemnitzatoris, el còmput per a la indemnització per acomiadament improcedent dels treballadors fixos discontinus s’ha de fer exclusivament sobre els períodes efectivament treballats, excloent els períodes d’inactivitat entre campanyes.


